Trenger jeg en blogg?
- av Jørgen Aschjem
La oss starte med hva er hensikten med en blogg?
Det finnes en del statestikk rundt dette. I følge Hubspot, vil markedsførere som skriver blogg få 67% flere leads og få mer enn 97% flere eksterne linker til nettsiden som igjen Gir bedre SEO/ranking hos Google. Likevel så gjør mange firmaer dette feil fordi de ikke forstår alle basisprinsippene for å lykkes.
Det finnes to typer bloggere
Vi i De5ign mener at det finnes to typer bloggere. Den ene typen lever av å blogge innenfor en spesiell niche. De jobber for å bygge opp en stor, loyal følgergruppe som har tiltro til det som skrives. De tjener penger på trafikk til nettsiden (bloggen), annonser, og fra selskaper som er villig til å betale for at produktene de har omtales av bloggeren. For å være helt ærlig så skjønner vi ikke at noen ønsker å betale en blogger for å promotere et produkt. Dette kan fort få veldig negative følger.
Den andre typen bloggere er firmaer som skriver om egne produkter, tjenester og alt annet som måtte være nyttig for følgerne. Disse kan også få mange følgere, men for å være ærlig så er det ganske sjelden. Å skrive artiklene koster deg ikke noe annet enn din tid. Du skriver blogg for å få leads – og det fungerer.
Hvilke feil gjør de fleste bloggere?
De fleste bedrifter feiler med bloggen fordi de misforstår hensikten ved å ha en blogg. Den første feilen er å tro at folk bryr seg – det gjør de ikke. De fleste som leser bloggen din gjør det ikke for at det gir den en glede, de skumleser innholdet for de prøver rett og slett å finne løsningen på et problem.
Vi i De5ign har ofte hørt om bedrifter som vil ha en blogg “som folk stadig kommer tilbake til”. Dette er en umulig drøm, men uansett så bør heller ikke det være hensikten. Høyst sansynlig så leser du denne teksten nå fordi du har googlet blogg pluss et annet ord eller to, og er vi riktig heldige så kan det føre frem til et samarbeid en dag. Uttrykket “content is king’” er alt. Skriv om relevant innhold for den du ønsker skal besøke din side. Besøker de siden en gang så kan det være nok til at du har de som kunde i lang tid.
Hvordan dra nytte av en blogg som nesten ingen leser?
De fleste bedrifters nettsider kommuniserer det de har å tilby. "No shit Sherlock!" sier du sikkert nå. Problemet er å klare å rangere som topp 2o med relevante søkeord, da konkurrentene dine bruker de samme ordene. Å skrive en blogg gir deg mulighet til å bruke kundens ord og problemstillinger. Ofte så søker vi på problemet vårt på Google, noen ganger for vi ikke vet svaret andre ganger for å prøve å ha et åpent sinn.
Tre steg for suksess med din blogg
Følg disse tre stegene for å få flere leads til din side. Legg merke til at jeg ikke skriver følg disse tre enkle stegene...det er med hensikt fordi det er ikke enkelt, faktisk ganske vanskelig, men ikke gi opp.
- Sett deg inn i hvilke søkeord som er relevante for trafikk til din side.
- Sjekk med googleverktøy hvordan de rangeres og fortsett å let etter nye ordkombinasjoner.
- Skap bloggposter som er bevisst optimalisert med ordene som du har valgt ut.
Som du ser så er dette sikkert en helt annen måte å skrive på enn det du gjør i dag, men det fungerer bedre.